V. PROGRACE programozói verseny
A Pécsi Tudományegyetem Műszaki
és Informatikai Kar valamint a Neumann János Számítógéptudományi Társaság közös
szervezésében 2016-ban rendeztük meg az első Prograce programozó versenyt.
2019-ig minden évben megrendezésre került az esemény, de a Covid miatt két évet
kellett várni, hogy a jubileumi, V. Prograce 2022. december 10-én újra
fiatalokkal teli, nyüzsgő helyszínné változtassa a PTE Boszorkány úti campusának
épületét.
A verseny lehetőséget biztosított
tehetséges középiskolai diákok és egyetemi hallgatók számára programozási
tudásuk megmérettetésére. Emellett összekapcsolta az informatikával foglalkozó cégeket
leendő munkavállalóikkal, valamint érdekes, játékos feladatok megoldásán
keresztül felkeltette, vagy akár tovább mélyítette a pályaválasztás előtt álló
középiskolások elkötelezettségét a műszaki területek, azon belül is az
informatika iránt. Az egyetem falai között eltöltött egész napos verseny során
a középiskolás és egyetemi csapatok tagjai megismerkedtek egymással és a
versenyt szervező egyetemi oktatókkal, ezáltal az általánosnál specifikusabb
képet kapva az egyetemi életről, amely ösztönözheti őket a versenyt megszervező
oktatási intézményben való továbbtanulásra.
A versenyfeladat összeállítása
minden évben komoly kihívást jelent a versenybizottság számára. Idén is olyan
feladatot szerettünk volna kitűzni, amely érdekes, játékos és egyben meglepetés
is a diákok számára. Végül olyan feladatot találtunk ki, amelyre senki nem
számított. Az idei versenyen egy monokróm LCD kijelzős kézikonzol szimulációját
kellett leprogramozni. Olyan játékot kellett fejleszteni, amely a 80-as évek
kezdetleges játékkonzolait idézte meg.
Napjainkban reneszánszát élik a számítástechnika korai időszakának
eszközei és alkalmazásai. A retró játékok, csipogó hangok, kezdetleges
animációk különleges hangulatot varázsoltak a helyszínre. A résztvevők a
programozási tudásukon kívül kreativitásukat is bevethették a programok
összeállításához.
A verseny során nagyon sokszínű,
érdekes programok születtek. A zsűri értékelte többek között az elkészített
játékok műszaki hátterét, a kreativitást, designt és a játékélményt. A dobogós megoldások
között volt olyan, amely a karácsony hangulatát idézte, de volt nagyon komplex
stratégiai játék is. A versenyt végül egy olyan játék nyerte, amelyben
különböző játékmódok és pályák között kellett egyre nehezedő körülmények között
ajándéktárgyakat gyűjteni egy főhőssel. A játék kiválóan megidézte a kiírásban
szereplő játékkonzolok hangulatát, és tökéletesen megfelelt a műszaki specifikációnak
is.
A verseny győztese a
Batthyány Lajos Gimnázium MárMiL fantázianevet viselő csapata lett, akik
Nagykanizsáról érkeztek. A csapat tagjai Bagladi Milán Zsolt és Göntér
Márk Dávid voltak. Felkészítő tanáraik Erdősné dr. Németh Ágnes és Kele Krisztián.
A második helyezésért járó díjat
a PTE MIK Whatever1 csapata kapta Németh Barnabás és Ruppe Dávid hallgatókkal.
A harmadik helyezett az Oláh Gábor és Sári Dávid alkotta Whatever0 csapat lett,
akik szintén a PTE MIK-et képviselték.
A verseny helyezettjei
pénzjutalomban részesültek, amelyet az egyetemi oktatókból álló zsűri
gratulációjának kíséretében vehettek kézhez a fiatalok.
A programozó verseny kísérő
rendezvényeként egy IT témájú állásbörze is megrendezésre került, amelyen a
Prograce szponzorok mutatkoztak be potenciális munkavállalóik előtt. Az
állásbörzére közel 200 informatikus hallgató látogatott el és érdeklődött a gyakornoki
programokról, álláslehetőségekről.
A Prograce verseny évek óta
kiváló példája annak, hogy az Egyetem, a cégek és a Neumann János
Számítógéptudományi Társaság közösen képes arra, hogy kiemelje a tehetséges
fiatalokat és szélesebb kör számára is felkeltse az érdeklődést a műszaki és
azon belül is az informatikai szakma iránt.