Programozásban mindenkinél jobbak voltak a PTE MIK villamosmérnök-hallgató
Egy magasraktárrendszerben több különböző munkadarabot kellett megkeresniük és ezeket adott sorrendben kipakolni a szállítószalagokra a XXVI. Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozóverseny résztvevő-inek, mindezt PLC-vel, azaz az iparban használt programozható logikai vezérlővel. A felsőoktatásban tanulók számára a közelmúltban rendezett háromnapos megmérettetésen a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Infor-matikai Karának (PTE MIK) villamosmérnök-hallgatói az első és a harmadik helyezést is megszerezték.
A siker annak is köszönhető, hogy a szak erősen gyakorlatorientált képzést biztosít, rengeteg olyan helyzettel, feladat-tal találkoznak még az egyetemen a leendő mérnökök, amelyeket későbbi munkájuk során is meg kell oldaniuk.
A PLC főként az ipari alkalmazásoknál használt programozható logikai vezérlő, a villamossággal működtetett folyamatok irányításában részt vevő berendezés, egyfajta programozható logikai egység. Bonyolult rendszerek, például szerszámgépek, gyártósorok működtetésénél alkalmazzák az önálló szabályozással is rendelkező egységek munkájának összehangolásához. Az elméleti feladatok mellett ilyen vezérléshez kellett programot írniuk, ezzel pedig a helyszínen megismert feladványt megoldaniuk a hallgatóknak a versenyen. A megmérettetésen valós és virtuális technológiával is dolgoztak a versenyzők, utóbbit egy szimulátor által jelenítették meg. A feladat megoldását nehezítette, hogy a hallgatók csak időszakosan fértek hozzá a technológiához, így sokszor csupán perceik voltak arra, hogy leteszteljék a valóságban, tényleg működik-e az elméletben megírt programjuk. „Hallgatóink roppant lelkesek voltak az idén néhány hétre zsugorodott felkészülés során, rengeteg időt szántak a PLC-programozásra. Emellett az is sokat számít, hogy tisztában legyenek azzal, mi vár rájuk a versenyen, hogyan kezeljék a váratlan helyzeteket, milyen sorrendben, milyen időbeosztással oldják meg a feladatokat. Mivel mindegyik PLC-nek más a programozása, más a környezet, a nyelv, a sajátosságai, ez nehezíti a felkészülést, bár idén a verseny-kiírás biztosította, hogy az egy egyetemről induló két csapat akár azonos gyártótól származó PLC-t használjon. A logikai érzék és a logikus gondolkodás azonban elengedhetetlen a jó eredményhez” – fogalmaz a csapat felkészítő tanára, Malkó Tibor.
„Ezt a versenyt több mint negyedszázada rendezik meg, és kiváló lehetőség a hallgatók számára a megmérette-tésre, továbbá szembesülhetnek azzal, hogy az elméletben, az iskolapadban tanultakat hogyan tudják áthelyezni a gyakorlatba. Hiszen a versenyszituációkban valóságos ipari folyamatokat kell PLC-vel megoldaniuk. A PTE MIK villamosmérnöki képzése a kezdetektől azt tűzte ki céljául, hogy egy erősen gyakorlatorientált oktatást biztosítson a hallgatóinak, és hogy ebben hol tartunk, azt jól visszaigazolja ez a verseny” – mondja dr. Kvaszincza Zoltán, a PTE MIK Villamos Hálózatok Tanszékének a tanszékvezetője. A MIK-es hallgatók korábban is jól szerepeltek az Ajtonyi programozóversenyen, a pandémia előtti években többször a pécsi csapat állhatott a dobogó legfelső fokára. A versenyekre való felkészülést a szoros ipari partneri kapcsolatok mellett – van olyan vállalkozás, amely speciális képzést tart a hallgatóknak – a kiválóan felszerelt egyetemi laborokban elvégzett mérések, a konkrét feladatmeg-oldások is támogatják. A pécsi képzés sajátossága a gyakorlatorientáltság, valamint hogy naprakész, EU-konform tudást biztosít a leendő villamosmérnököknek. Az ipari szférából meghívott vendégelőadók, a tanulmányutak és
a szakmai gyakorlatok az itt végzetteket ahhoz is hozzásegítik, hogy ipari környezetben lássák elméleti ismereteik megvalósulását és már az egyetemi évek alatt felkészülhessenek a szakmai kihívásaikra.