Pécsi Tudományegyetem logo Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

A virtuális térben lezuhanunk, a valóságban megtart a leesés elleni védőeszköz Egyedi alkalmazást fejlesztett a PTE MIK

Egy felhőkarcoló építési állványán kell végigmenni egy fa pallón, ha pedig hibázunk, nem zuhanunk a mélybe, hiszen megtart bennünket a leesés elleni védelmi eszköz. Mindez félig virtuális, félig valós érzékelés, hiszen a játékszimuláció elindítása előtt ténylegesen magunkra öltöttük a munkavédelmi felszerelést, így a fizikai térben is érzékeljük, hogy megtart, hiába omlik le az állvány vagy lépünk a palló mellé.

Egyedülálló, a digitális építőiparhoz kapcsolódó innovatív fejlesztést dolgozott ki a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán (PTE MIK) működő BIM Skills Lab Kutatócsoport a leesés elleni védelemmel foglalkozó vállalkozással, a GAZEK-kel. A virtuális valóságot összekötötték egy fizikai eszközzel, így a munkabiztonsági kockázatokat rejtő szimulációban átéltek valós érzetté alakulnak át. A fejlesztés lehetővé teszi a balesetveszélyes helyzetek biztonságos és valósághű bemutatását.

A fejlesztés két irányból indult: egyrészt egy kutatási pályázathoz kapcsolódóan a PTE MIK BIM Skills Lab Kutatócsoportja a digitális építőipar területén jelenleg kevésbé ismert témaköröket és fejlesztési irányt fogalmazott meg önmaga számára, ezek között szerepelt témaként a munkahelyi balesetek. Ugyanakkor a gazdaság irányából is érkezett igény egy olyan virtuálisvalóság-alkalmazásra, amely élethűen, mégis biztonságosan képes érzékeltetni a magasságot és a magasban végzett munkát, annak kockázatait, párhuzamosan, azaz egy időben az ilyen helyzetekben alkalmazott speciális védőfelszerelések használatával. A kutatócsoport – bevonva a munkába a PTE 3D Központjának fejlesztőit, szakértőit – egy VR-szemüveggel érzékelhető, már ismert játéktípus élményét alapul véve fejlesztette az alkalmazást. „Az elkészült prototípusban az képviseli az újdonságot, hogy egy létező játékélményt munkavédelmi, balesetvédelmi feladatokra használunk, ahol a munkabiztonsági eszköz viselésével a valós érzetet ötvözzük azzal, amit a szimulált világban látunk. Egy transzdiszciplin fejlesztésről beszélünk, amely a digitális építőipari informatikára épül. Kutatócsoportunk eddig is digitális építőipari alkalmazásokkal, szoftverekkel foglalkozott, most éltünk először a játékfejlesztői környezet által biztosított lehetőséggel. Az eszköz további finomítást igényel, és új kutatási terveink is vannak vele: a magatartásra, illetve az élettani folyamatokra gyakorolt hatásokat szeretnénk vizsgálni általa” – fogalmaz dr. Zagorácz Márk, a kutatócsoport operatív vezetője. 

„Bemutatóinkon mindössze 5-6 méter magasságra tudtuk felemelni mobil oktató járművünkkel az építőiparban érdekelt szakembereket, ami egyrészt nem tükrözi a valóságot, másrészt nehézkes mozgást és megjelenést biztosított. Néhány évvel ezelőtt egy nagyvállalat bemutatóján láttam egy VR-szemüveges szimulációt, akkor fogalmazódott meg bennem, hogy a magasban végzett munka veszélyeinek érzékeltetésére is kiváló lehet egy ilyen alkalmazás. A VR-szemüveg által átélhetjük a valós szituációt, ám például ha lezuhanunk a virtuálisan megjelentetett épület állványáról, a testünk is reagál a történésekre, így a valóságban is elesünk. Viszont, ha mindezt egy biztonsági felszerelésben éljük át, megnő a biztonságérzetünk, hiszen a testheveder és a kötelek megóvnak bennünket a zuhanástól. Amikor valaki a mélybe zuhan és elengedi magát, mégsem éri baleset, hiszen a zuhanásbiztonsági eszközök megtartják. A szimulációval a védőfelszerelés helyes használatát tudjuk bemutatni biztonságos körülmények között” – mondja Bogos Csaba, a GAZEK ügyvezetője.

Az eszköz sikerrel debütált a tavaszi pécsi Pollack Expon, ahol komoly érdeklődéssel kísérte az építőipari szakma. A piac a visszajelzések alapján szívesen fogad egy ilyen alkalmazást, az utóbbi évek trendje, hogy a virtuális valóság az építőiparban is egyre nagyobb teret nyer. A fejlesztés következő fázisa a mobilitást célozza meg, hogy minél egyszerűbben és kompakt módon lehessen használni a bemutatókon az eszközt. Piacképes termék maga az oktatási módszertan mint szolgáltatás lehet, illetve nagyobb vállalatok számára a belső képzések lebonyolítására a komplett oktatási csomag. Mivel a BIM Skills Lab kutatócsoport dedikált helyet kap egy a PTE MIK-en már építéskivitelezési tervezési stádiumban álló kari infrastruktúrát érintő fejlesztési projektben – amely további más iparvezérelt és iparérzékeny kutatócsoportok, valamint laborok számára is lehetőséget teremt a betelepülésre –, így a fejlesztést a jövőben bármikor kipróbálhatják a szakmai partnerek ezek a helyszínen.