A világ másik felén is megállják helyüket a karon oktatott egészségügyi mérnökök
A
XXI. században a tudományban az igazán komoly lépések megtételéhez már több
tudományterület szoros együttműködésére van szükség – többek között ez a
felismerés, valamint a PTE orvoskarával közös projektekben való együttműködés
tapasztalatai adták az alapot ahhoz, hogy a PTE Műszaki és Informatikai Karán
(PTE MIK) megszervezzük az egészségügyi mérnökképzést.
Nyugaton ma az orvostudományban a legkeresettebb mérnökök közé tartoznak az egészségügyi mérnökök, akik egyaránt értenek az orvos- és a mérnöki tudományokhoz. Talán ez is közrejátszott abban, hogy első meghirdetett pécsi évfolyamra sokszoros volt a túljelentkezés.
Az angol nyelvű egészségügyi mérnök (Biomedical Engineering) MSc képzésre jelentkezett Kedves András is, aki szaktársaival együtt hamarosan befejezi ez irányú tanulmányait. Mint mondja, jelenlegi munkájában, egy világcég fejlesztőmérnökeként is nagyon jól tudja hasznosítani azt az ismeretanyagot, amit az elmúlt három félévben kapott, a jövőben pedig kutatással, a mesterséges intelligenciára épülő fejlesztésekkel szeretne foglalkozni.
-
Miért jelentkezett az egészségügyimérnök-képzésre? Egyáltalán milyen
alapvégzettséggel érkezett?
Orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitika szakon szereztem az
alapdiplomámat. Szerettem volna továbbképezni magamat a területemen, és mivel
ez egy teljesen új lehetőség volt, ezért gyakorlatilag azonnal lecsaptam rá.
Érdekelt a technológia és nálam ez nagyobb hangsúlyt kapott a szakválasztásnál,
viszont szerettem volna az emberekkel foglalkozni. Úgyhogy ez egy kiváló
lehetőség, hogy a technológiát vegyítsem a gyógyászattal. Volt egyébként olyan
csoporttársam, aki azt mondta: „just for fun”, csak a móka kedvéért
jelentkezett. De bizonyára mindannyiunkat az mozgatta, hogy szeretnénk a
legjobbak között lenni azon a területen, amivel foglalkozunk.
-
Mit tanultak a képzés alatt, mire készítették fel Önöket?
Az
angol nyelvű képzés során szerteágazó ismeretekre tettünk szert. Mivel én
személy szerint orvos-egészségügyi háttérrel érkeztem, így magas óraszámban
hallgattam matematikát, illetve fizikát, míg aki mérnök háttérrel rendelkezett,
szintén magas óraszámban hallgatott anatómiát, valamint élettant. Nagyon
élveztem az oktatást, mert a műszaki, illetve az informatikai tudományterületen
minimális ismerettel rendelkeztem, úgyhogy számomra roppant izgalmasak voltak
az előadások.
-
A képzés sajátossága, hogy nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatra.
Igen, számos laborgyakorlaton részt vettünk, és szakmai gyakorlatot is kellett
teljesíteni. Én személy szerint Campus Mundi ösztöndíjjal Houstonban, Texasban
töltöttem a szakmai gyakorlatomat a biomedical engineering területén nagy nevet
szerzett professzornál, ahol az orvosi képalkotás területéhez kapcsolódóan
mesterséges intelligencia fejlesztéssel foglalkoztam. Ez kiváló lehetőség,
egyben életre szóló élmény volt számomra. Ott is igazolódott, hogy milyen jól
hasznosíthatók a pécsi képzésen megszerzett ismeretek, azt gondolom, hogy akár
alkalmazottként, akár vállalkozóként fogunk érvényesülni, naprakész
tudásanyagot, illetve nézőpontot is kaptunk az egyetemen. Ez mind a
klinikumban, mind az iparban, de még az akadémiai pályán is kiváló hátteret
biztosít.
-
Volt-e a képzésnek olyan része, ami kifejezetten újdonságként szolgált az Ön
számára?
Azt
gondolom, ezen a képzésen minden kérdésre választ kaphattunk, az egyik
csoporttársam még azt a kérdést is az oktatóinknak szegezte egy gyakorlat végén
a kérdések szekcióban, hogy „What is love?”. Ha valakit érdekel a válasz,
feltétlenül iratkozzon be a képzésre! Számomra kifejezetten érdekes tárgy volt
a mérnöki programozás, az AI- (mesterséges intelligencia) fejlesztés, illetve
a képfeldolgozás. Mindannyiunkban megfogalmazódott, hogy formálhatjuk a jövőt.
Ehhez nekem jó eszköz a programozás, a mesterséges intelligencia-fejlesztés (a
mostani munkáim során is ezeket használom), és mivel személy szerint orvosi
képalkotással foglalkozom, ezért a képfeldolgozás nevű tárgy roppant hasznos és
érdekes volt.
-
Miként lehet hasznosítani a PTE MIK-en megszerzett ismereteket? Hol lehet
érvényesülni ezzel a végzettséggel?
Jelenleg a világ egyik vezető hallókészülékgyártó cégénél dolgozom
fejlesztőmérnökként Ausztriában. Arra, hogy hol lehet érvényesülni, röviden,
tömören a válasz: bárhol. Egy megyeszékhely nagyságú várostól felfelé mindenhol
van lehetőség elhelyezkedni, akár Magyarországon, akár pedig a világ bármely
országában. Ha figyelembe vesszük az eddigi trendeket, exponenciálisan
növekszik az egészségügyi mérnökök iránti kereslet. Ez egybefügg azzal, hogy ez
egy új terület. Más mérnöki végzettségekhez képest is ritka, ahogy az angol
mondaná, „dark horse candidate”.
Ez
most innovatív dolog, amiről még nem tudjuk, hogy pontosan merre és hogyan fog
fejlődni a jövőben. A cégnél, ahol dolgozom, több biomedical engineering végzettségű kolléga is van, és azt látom, hogy adott a folyamatos fejlődési
lehetőség. Egy kicsit talán még szabályozatlan ez a terület, úgyhogy a jövőben
biztosan várhatók majd újabb szakmérnöki lehetőségek.
-
És mik az Ön személyes ambíciói?
A főnökömet,
mentoromat idézem: „én még mindig tanulok” – így vagyok ezzel én is, szeretnék
mind a szakmai, mind pedig a magánéletben fejlődni, megtalálni egy jó
munka–magánélet egyensúlyt. Jelenleg a PhD-védésem előtt állok, és az
MSc-tanulmányaim utolsó félévében vagyok, a végzést követően tervezem, hogy kutatás-fejlesztéssel
foglalkozom. Az orvosi képfeldolgozás, illetve a mesterséges intelligencia-fejlesztés
érdekel a legjobban. A cégnél, ahol dolgozom, kiemelt projekteken dolgozunk, és
hatalmas fejlesztések várhatók. A trendek is az automatizálás térhódítása felé
mutatnak, sokan a mesterséges intelligenciát egy lapon említik az internet
feltalálásával, legalább akkora horderejű eszköznek gondolják, mint az
internetet. Én is úgy vélem, hogy rengeteg lehetőség van ebben az irányban és
engem is ez érdekel. A kutatások mellett már most is van vállalkozásom, mert
hiszem, hogy rengeteg lehetőséget tartogat a jövő, amit szeretnék kiaknázni.