A mérnökpalánták már egyetemre járnak
Lehet, hogy majdan házakat tervez az, aki óvodáskorában papírgurigából alkotott
makettházakat a toronyépítő táborban, esetleg kisiskolásként a LEGO és kézműves
táborban sokféle tárgy létrehozásával fejlesztette szépérzékét és
kézügyességét. Vagy felső tagozatosként sikerélményt szerzett szintén egy nyári
programon, amikor papír makettházakból megépített egy egész falut. De az is
megtörténhet, hogy középiskolásként egy napra valaki belebújik egy gépész-,
környezet-, villamos- vagy építészmérnök, esetleg egy mérnökinformatikus
bőrébe, és onnantól már nem is akar más lenni.
Minderre ezen a nyáron is
lehetőség kínálkozik a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE
MIK) gyerekeknek szóló táboraiban, amikor a nyáron üres egyetemi oktatótermekbe
egy-egy hétre beköltöznek a mérnökpalánták.
Építsünk és varázsoljunk tornyokat! – erre a kreatív táborra invitálják
az ovisokat a MIK-en. A 3–6 évesek félnapos foglalkozásokon vehetnek részt,
amelyeken minden érzékszervükkel tapasztalatot gyűjthetnek. A Kóstolgató
keretében ki kell találniuk, hogy mi van a pohárban, a fakockafestés és a gyurmaajándék-,
valamint a zoknibáb-készítés a kézügyességüket fejleszti. De a programban lesz
várépítés papírgurigából, zeneovis foglalkozás, mint ahogy udvari kincskeresés
is. A 7–10 éveseket LEGO és kézműves táborba várják. Hatalmas legózások, gyurmázás,
kosárkészítés, origami, rajzolás, vízibombacsata, óriásbuborék-fújás, ügyességi
játékok szerepelnek a tematikus héten, de az ügyesebbek fémből meghajtogathatják
a kar kabalaállatát, MiMIKét is. A 11–14 évesek Tervező és építkező táborában
már komolyabb építményeket is létrehozhatnak különféle anyagok felhasználásával
a résztvevők. Elkészíthetik a gumimacik házát, mint ahogy pufikból vázszerkezetet,
hidat is alkothatnak. Lehetőségük nyílik rombuszokból kreatív alkotásra, dolgozhatnak
parafával, tegolával, papírmakettből pedig szakmai segítséggel egy egész falut
is felépíthetnek. Emellett az informatika is jelentős szerepet játszik a tábor
hetében, hiszen ma már az építésztervezők is számítógépes programok
segítségével tervezik meg a leendő házakat.
Mit csinál a mérnök? Erre a kérdésre tapasztalatokon alapuló választ
kaphatnak a középiskolások, akik a kar tematikus napjain betekintenek egy-egy
szakterület képviselőinek életébe. Az augusztus végi tábor egy-egy napjára is
be lehet nevezni, amikor hétfőn a mérnökinformatikusok, kedden a
gépészmérnökök, szerdán a környezetmérnökök, csütörtökön a villamosmérnökök,
pénteken pedig az építészmérnökök, építőművészek izgalmas világába kalauzolják
el a résztvevőket. A mérnökinformatika iránt érdeklődők játékot és robotot is
programoznak, megismerkednek az algoritmikus gondolkodással és testünk jeleivel
kapcsolatban érdekes élettani méréseket végeznek. A gépészmérnökök napján
forgácsolhatnak, eltérő anyagminőségekkel találkozhatnak, de megtudhatják,
hogyan működik a vízellátó rendszerek motorja, a szivattyú vagy miként
teremthető meg a „jó otthoni légkör” kontrollált szellőzéssel. A szerda a
környezetmérnököké, akik bemutatják, hogyan tisztítja a vizet a sás, a nád,
milyen természetközeli víztisztítási módszerek léteznek. A regionális hulladékkezelőben
pedig a táborozók azt nézhetik meg, hogy mi történik a hulladékkal a begyűjtés
után, hogyan hasznosítják újra a legtöbbünknek csak szemetet jelentő tárgyakat.
Számos izgalmat tartogat a villamosmérnökök napja, amikor a mechatronika és a
PLC-programozás, a megújuló energiák, a hidrogéntechnológiák világába
kalauzolják el a fiatalokat, akik még egy gokarttal is tesztelhetik
ügyességüket. Pénteken az építészmérnökök és építőművészek népesítik be az
egyetemi előadókat, interaktív előadás, makettezés, fotózás, képkomponálás,
fény-árnyék játékok, fotómontázsok szerepelnek a programban.
A táborokat két éve szervezték meg először a karon a munkatársak nyári munkarendjéhez igazodva, mivel többüknek nehézséget jelentett gyermekük nyári felügyelete. Elsősorban a saját kollégák, valamint a hallgatók gyermekeinek hirdették meg a programokat, de a PTE más karairól is érkeztek táborozók. A foglalkozások kialakításánál szempont volt, hogy olyan elfoglaltságot biztosítsanak az eltérő korosztályú gyerekeknek, ami biztosítja kompetenciáik fejlesztését. Műszaki és informatikai felsőoktatási intézményként a helyi adottságokat figyelembe véve alakították ki a tematikát, figyelembe véve az egyes életkorú gyerekek kognitív szintjét. A programokon a kézügyesség, a matematikai gondolkodás, valamint az egyéb tudományágakhoz köthető készségek fejlesztése is megjelenik, ezek pedig a műszaki pályák iránti érzékenyítést is szolgálják.
Részletes információ a táborokról: https://mik.pte.hu/nyari-gyermektaborok-a-mik-en