Pécsi Tudományegyetem logo Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

50 éves a gépészmérnökképzés a PTE-n – már mester szintű programokkal is

Az épületgépész és a szilikátgépész szak megalapításával indult öt évtizeddel ezelőtt Pécsett a Pollack Mihály Műszaki Főiskolán a gépészmérnökképzés, amely a magas szakmai színvonal és az erős gyakorlati oldal miatt rövid idő alatt az ország minden részéből vonzotta a mérnökpályát választókat.

A kezdettől kiváló műhelyekben és laborokban zajló oktatásban a szilikátgépész szakot az 1980-as évek ele-jén felváltotta az általános gépész szak, mára pedig gépészeti területen a teljes képzési skálán, a felsőoktatási szakképzéstől a mester szintig is képeznek szakembereket a közben a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karává (PTE MIK) vált intézményben. A mesterképzés a területen régiós nóvum és a helyi ipari környezet szempontjából hiánypótló; ezen a szinten az első évfolyam 2022 júliusában vette át diplomáját.

Alapképzésben (BSc) a PTE MIK-en jelenleg két specializáció választható: épületgépész, valamint gépszerkezet- és folyamattervező. Az erre épülő pécsi gépészmérnök MSc épületgépész specializáció pedig ma magyarorszá-gi léptékben is kiemelkedő végzettséget jelent, a képzés mind tartalmában, mind módszereiben számos újdon-ságot hordoz. A hallgatók projektszemléletű, életszerű feladatokon keresztül sajátíthatják el a fűtéstechniká-val, a vízellátás-csatornázással, a lég- és klímatechnikával, a modellezéssel, a BIM-mel stb. kapcsolatos ismere-teket olyan korszerű oktatási módszerek alkalmazásával, mint a számítógépes modellezés, a projekt alapú órák, a szimulációs programok, a 3D-nyomtatás vagy a gamifikáció. „A mai nyugat-európai épületgépészeti oktatáshoz hasonló aktuális témák jelennek meg oktatásunkban: megújuló energiák hasznosítása, életciklus-költség-elemzés, forráshatékonyság stb. Az ökológiai és ökonómiai értelmű fenntarthatóság gyakorlatba ülte-tését helyezzük középpontba. A mai épületgépészeti felsőoktatás kihívása, hogy olyan feladatok, problémák megoldására kell alkalmassá tennie a hallgatókat, amely feladatokat ma még részleteiben nem is ismerünk. Oktatásunkba számos, az iparban dolgozó neves szakembert is bevonunk, hogy átadhassák naprakész tudá-sukat és tapasztalataikat a leendő mérnököknek” – fogalmaz Eördöghné dr. Miklós Mária PhD egyetemi do-cens, a program szakfelelőse.

Az oktatást – az iparipartner-kapcsolatoknak is köszönhetően – a legmodernebb eszközök támogatják. Ma-gyarországon egyedülálló módon csak a PTE MIK-en használnak egyetemi képzésben az emberi komfort vizs-gálatára alkalmas termikus mérőbábut, amely már több szabadalom kifejlesztését is segítette. Számos meg-újuló energiát hasznosító mérőkör – pl. napkollektor, talajkollektor, talajszonda, hővisszanyerős lakásszellőző, pellettüzelő berendezések, félüzemi rendszerek – és az ezekhez kapcsolódó hidraulikai beszabályozást de-monstráló berendezések teszik lehetővé, hogy a hallgatók megismerjék, kipróbálhassák az energiatakarékos megoldásokat. A számítógépes szimuláció szintén része a tanszéki oktatási és kutatási feladatoknak. „Képzé-sünk erőssége, hogy önállóan dolgozni képes szakembereket bocsájtunk ki, akik nemcsak a kivitelezésben, ha-nem a tervezésben is gyakorlatias ismereteket szereznek. Hallgatóink számos építőipari vállalatnál középveze-tőként, igazgatóként dolgoznak, nem egyszer egy-egy nagyobb cég élén találkozunk velük. A pécsi gépészmér-nököknek jó a hírük a szakmában, emiatt könnyen el tudnak helyezkedni, a cégek sokszor már a padból »húz-zák ki« a jobb képességű hallgatókat. A mesterképzésbe nagy arányban jelentkeznek több éves gyakorlattal rendelkező neves szakemberek, akik a szakmai előmenetelükhöz szükséges többlet ismeretanyagot, korszerű szemléletmódot a PTE MIK-en kívánják megszerezni, elmélyíteni. Visszajelzéseik alapján képzésünk »kihívás és egyben élmény« számukra” – hangoztatja Eördöghné dr. Miklós Mária. 

Acélszerkezetek tervezése, gyártása, hegesztési- és forgácsolási technológiák, karbantartás, gépek, rendszer-üzemeltetés, speciális gyártástechnológiák, anyagvizsgálatok – ezeket az ismereteket sajátíthatják el a gépész-mérnökképzés gépszerkezet- és folyamattervező specializációján a leendő mérnökök. Nagy hangsúllyal vannak jelen az additív technológiák, amelyekhez kutatások is kapcsolódnak. „Napi kapcsolatban állunk az ipari sze-replőkkel, a vállalkozások gyakran igénylik a szakértelmünket, legyen az egy új hegesztési technológia alkalma-zása vagy egy acélszerkezet tervezése. A közelmúltban például egy bombakiemelő daru tervezésében közre-működtek kollégáim, de hajózási műszaki szakértő kollégám tervei és iránymutatásai alapján készült már 41 méteres II. világháborús tengeralattjáró replika is egy élményparkba. Tanszékünk oktatói, kutatói élen járnak az ipari kötő- és forgácsolási technológiákban, széleskörű ipari tapasztalatokkal rendelkeznek, ami jelentős mértékben támogatja az oktatást” – mondja Vasvári Gyula Ferenc, a Gépészmérnök Tanszék mb. tanszékveze-tője. 

Számos projektben a hallgatók együtt dolgoznak az oktatókkal, jelenleg az FDM nyomtatóknál használt mű-anyag újrahasznosítására folyik egy projekt, illetve egy mezőgazdasági kultivátor robot tervezése zajlik. Az in-novatív szemlélet az oktatásban is megjelenik, a tananyag egy részét videókon, interaktív digitális felületeken keresztül sajátíthatják el a leendő mérnökök, emellett rendszeresen szerveznek workshopokat, csoportmun-kákat akár egy-egy pályázaton való részvételhez. „Műhelyfelszereltségünk 21. századi, a CNC-gépek, -marók, -esztergák kezelése mellett hallgatóink számos 3D-nyomtató segítségével tanulják meg a szkennelés, a modell-készítés folyamatát. Így az elméleti tudást rögtön képesek a gyakorlatban alkalmazni, ami jelentős előnyt jelent később a munkaerőpiacon is” – teszi hozzá Vasvári Gyula Ferenc.