Pécsi Tudományegyetem logo Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

Jubileum 650 PTE Nap

Időpont:

Helyszín: Pécs, Széchenyi tér

Az első magyar egyetem alapításának 650. évfordulója alkalmából a Pécsi Tudományegyetem szeptember második napján egy mindenki számára nyitott és ingyenes szabadtéri eseményt szervez.

Karunk a Széchenyi téren a következő programokkal várja az érdeklődőket:

Pneumobil, a zéró emissziós autó - kiállítás

A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar Pollroth Csapatának saját fejlesztésű autója zéró emissziós, sűrített levegővel működik. Egy palack sűrített levegővel 10 km távolságot tud az autó megtenni. A jármű biztonságáért a masszív könnyűfém váz, a nagy átmérőjű tárcsafékek, a négypontos biztonsági öv, valamint a fedélzeti számítógép gondoskodik. Menetteljesítményét a kéthengeres, 5600 cm3–es motornak és a nyolcfokozatú automata váltónak köszönheti. Ezzel a konstrukcióval Magyarország legkisebb fogyasztású pneumobilja címet nyerték el. 

„Orca”, az energiatakarékos autó – kiállítás

A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán a Pollack Eco Team által fejlesztett Orca autó különlegessége, hogy elektromotoros meghajtásához részben saját fejlesztésű hidrogén-üzemanyagcella szolgáltatja az elektromos áramot. A csapat a legjobb eredményt hidrogéncellával a 2014-es versenyen 144km/kWh (1400 km/l benzin egyenértékben) érte el. 2015-ben a Shell Eco Marathonon akkumulátoros kategóriában (azaz a korábbi évekkel ellentétben nem hidrogénnel) 300 km/kWh eredményt ért el a csapat.

A PTE kutatóműhelyében nemcsak az üzemanyagcellás fejlesztések folynak, a teljes karosszériát is helyben készítették. A fejlesztés az összes fontos kutatási területet lefedi, így az elektronikai hardverfejlesztés, a programozás, az adatgyűjtés, sőt az áramlástani és az anyagfejlesztési kutatásokat is. Nézze meg élőben a 32 kg-os szénszálas kompozit karosszériát, az autót, amely képes 1400 km megtenni 1 liter benzinnel (átszámítva). Érdekes látvány az áramlástanilag optimalizált forma is.

"Építész hallgatók tervei - kiállítás

A tervezési folyamat végső, de egyik legjelentősebb állomása a helyesen, egyedien megválasztott grafikai megjelenés. A tanórák keretein belül épületek, épületrészletek ilyen jellegű feldolgozását is megtanulják hallgatóink. A kiállítás keretében bemutatjuk a legújabb tervek makettjeit, tablóit. Az idei évben erdei színpadokat terveztek a hallgatók, melyekből a legjobbakat kiállítjuk a rendezvény keretében.

Automata habvágó - bemutató

Számítógéppel megtervezett 3D alakzatok kivágását mutatjuk be polisztirolhab lemezekből. Az alakzatok tervezése és a számítógép vezérelt, forró szálas vágógép megépítése is a kar hallgatóinak és oktatóinak munkáját dicséri. A habból készült tárgyak könnyűek, festhetőek felhasználási módjuk és céljuk végtelen lehetőséget rejt. 

Egy szusszal a helyére - Pneumatikus játék

Tesztelheti ügyességét a pneumatika segítségével!

A pneumatikai tanulmányokat folytató hallgatók fejlesztése ügyességet és leleményességet igényel. A játék érdekessége, hogy egy asztallapot két ponton mozgatva golyókat kell a helyükre irányítani. Az asztallapot sűrített levegő emeli meg.

A magyarországi FESTO támogatásával a PTE Műszaki és Informatikai Kara olyan mechatronikai laborral rendelkezik, mely támogatja a pneumatikai kutatást-oktatást. Ennek keretében a hallgatók folyamatosan ötletes fejlesztésekkel, játékokkal népszerűsítik a mérnöki szakmát.

Látásérzékelő és mozgásérzékelő játékok – bemutató, játék

A tekintetkövetés során azt mérjük, hogy a képeket megtekintő személy, valós időben, mely területre fókuszál. A felhasznált eszköz kamera és infraledek segítségével azonosítja az alany szemközéppontját. A tekintet monitorra történő levetítésére az eszköz által mért pupillakoordináták értékeit használjuk fel. A felhasznált adatok segítséget nyújthatnak pszichológiai és marketing vizsgálatok során, de akár HMI (Human-Machine Interface) alapú vezérlésre is alkalmazható. 

Nem csak a tekintetünk monitorozásával vagyunk alkalmasak egy gép számára érthető utasítások adni. A rendezvény alkalmával lehetősége lesz kipróbálni, hogy milyen lehet csupán kézmozdulatok segítségével eszközöket irányítani, vagy akár jól ismert játékokat játszani.