A PTE Műszaki és Informatikai Kar villamosmérnök hallgatója megtervezte és megépítette a SKART - Unique Electric Motorcycle elektromos motort. A jármű egyedisége a lézerrel vágott és 3D nyomtatóval készített alkatrészekben rejlik.
Érdeklődtünk nála a hattér történetről és munkákról, továbbá a jövőbeli terveiről is.
Gyerekkora óta szeretne egyedi motorokat építeni, de a klímaváltozás problémája és a zöld technológiák mindig is érdekelték. Így aztán kapott az alkalmon, hogy a gyerekkori álmát és a kedvenc kutatási területét vegyíthesse.
Balázst kérdeztük a megvalósításról és arról, hogy csatlakozott-e kutató csoporthoz a Karon: -Nincs kutató csoport, egymagam készítettem a terveket az elejétől a végéig csakúgy, mint az összeszerelést. Mindazonáltal említésre méltóak azon cégek, akik nélkül nem készülhetett volna el a motor. A Rati Kft. a teljes költség 60-70%-át állta a projektnek, a Lemeztechnika Kft. az alumínium váz legyártását vállalta magára, a budapesti FreeDee a nagyobb 3D nyomtatott elemeket készítette el nekem, míg a pécsi Motobox sok szakmai tanáccsal látott el ráadásul a motor gumiját is ők állták! Minden cég teljesen mértékig segítőkész volt, és egyetlen dolgot szerettek volna kérni a támogatásért cserébe, mégpedig hogy elkészüljön e remekmű!- Jegyezte meg a kreatív hallgató.
Mivel még nagyon fiatal projektről van szó, így még tudtak vele részt venni pályázatokon, de nagyon nagy siker számukra ez a rengeteg támogató cég, és a jövőben természetesen tervezik nevezni versenyeken, formatervezési pályázatokon, stb. (Időközben megnyertük a TechCrunch Disrupt Berlin egyik asztalát melyre több ezer jelentkező pályázott különböző témákkal, december 4-5 között lesz megtartva idén!)
Talán minden projektemre elmondható, hogy a mérhetetlen kíváncsiság, a saját tudás és határai feszegetése a legnagyobb motiváló erő Balázs számára. Ezen projekt még korántsem kész, rengeteg tennivaló van, de már nagyon várja a következő akadályokat, mivel a különböző problémák megoldásai hajtják előre.
Rengeteg felkérést kapott már a projekttel kapcsolatban, és ezeket mind-mind egyfajta sikernek éli meg, ami jól mutatja, hogy jó a projekt, érdekes, amit csinál. Voltak előadni a Digitális Jólét programban különböző vezetők előtt (ekkor még csak terveik voltak a motorról), illetve a Média Hungary –n is bemutatták terveiket. A motor elkészülése óta még több megkeresés érkezett, egy hét se telt el és máris a DesignPécs rendezvényen találták magukat. Ekkor még rengeteg alkatrész nem volt felszerelve, de így is nagy sikert aratott. Még mielőtt elvitték volna a DesignPécs-re megkeresték az ifjú hallgatót a Mindenki Akadémiájától, hogy szeretnének egy előadást tőle a motorról, így ők voltak az elsők, akik filmezhették a friss motort. (Az adás egyébként november 30-án lesz látható az MTVA M5-ön, illetve az interneten) Ezután keresték meg a pécsi Ipari Park-ból, hogy lenne-e kedve felmenni az Automotive Kiállításra a Hungexpo-ba október 18-20 között, melyen egy gyönyörű Tesla S modell mellett volt kiállítva a motorkerékpár a MEJE (Magyar Elektromos Járműipari Egyesület) standján. Ezen felül még a BrandFestival keretein belül fogja bemutatni a motort októberben, és egy rövid előadást is tart majd a projekttel kapcsolatban.
Balázsnak és támogatóinak rengeteg tervei vannak a jövőre nézve, bár ez már fele részben lesz műszaki kutatás. Jelenleg a fennálló hibák kijavítására és az el nem készült alkatrészek gyártására, illetve a tesztelésre összpontosítanak. De mint az látható egyre több helyre hívják, úgyhogy mindeközben fel kell építeni egy normális weblapot a projektnek, befektetőket szerezni, illetve vállalkozást alapítani rá. Rengeteg marketinges feladat van, melyben idő közben nagy segítségére van Kálovics András barátja, aki mind marketing területen mind business modell felépítésén munkálkodik.
Továbbá érdekes részletek a motorkerékpárról, hogy a meghajtását a hátsó felnibe integrált elektromos motor szolgáltatja. A segédmotoros besorolás megtartásának érdekében sebességét lekorlátozta a fejlesztő, pedig akár 100-120 km/h sebességre is képes lenne a jármű. Mérések alapján nagyjából 100-150 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel az elektromos motor. A távolságot azonban befolyásolják a domborzati viszonyok, a fékerő visszanyerésének lehetséges alkalmai, a kezelő gázkar használata, de még az évszakok is. A tervek szerint csak limitált mennyiségben készül el a piacra szánt motor, melynek ára 3,5 - 4millió forint lesz.
A Fiatal hallgató számos tudományos projektben vett már részt tanulmányai során és találkozhattunk vele az egyetemi rendezvényeken is.
Balázs 2016-ban elnyerte a Nemzet Fiatal Tehetségeiért Ösztöndíját is, szintén ebbe az évben Jr. Templeton Fellow-nak választották, illetve 2017-ben az 50 Tehetséges Magyar Fiatal Ösztöndíjazottja.